Створення умов для успішної адаптації учнів п'ятих класів до предметного навчання

"Заступник директора школи"щомісячний журнал готових рішень№8 (серпень 2011)

Автор: Тетяна Даниленко

 Щоб переглянути статтю в журналі натисніть сюди
            
   Перехід учнів з початкової школи до основної справедливо вважається кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогічних працівників підтверджують, що він зазвичай пов'язаний з тимчасовим зниженням успішності учнів. Дітям, які звикли у початковій школі до певного порядку, необхідний час, щоб пристосуватися до нових темпу та стилю життя. Тож процес адаптації п'ятикласників буде успішним лише тоді, коли адміністрація та педагоги навчального закладу створять для цього відповідні умови

Початок навчання учнів в основній школі часто стає серйоз­ним випробовуванням для всіх учасників навчального процесу: ді­тей, педагогів, батьків, практичних психологів і адміністрації на­вчального закладу Труднощі, з якими стикаються учні п'ятих класів, пов'язані насамперед з переходом на предметне навчання. Адже звичні вимоги одного учителя змінюються великою кількіс­тю вимог різних учителів-«предметників», зростає учбове наванта­ження, застосовуються нові форми і методи навчання. Усе це впли­ває на успішність учнів, яка залежить як від їхніх індивідуальних особливостей та рівня готовності, так і від ефективності реалізації принципу наступності та перспективності між початковою та осно­вною ланками освіти.
Особливості розвитку та соціалізації дітей 10-11 років
На поведінку та успішність можуть впливати психічні та фізіо­логічні особливості. У дітей 10-11 років уже розпочався етап ста­тевого дозрівання. Оскільки дитяча нервова система недосконала, він супроводжується роздратованістю, збудженістю, неадекватними реакціями на зауваження при тому, що діти цього віку ще не вміють себе контролювати. Через погану концентрацію уваги та часту зміну настрою уповільнюється темп будь-якої діяльності, що і призводить до зниження успішності дітей.
У віці 10-11 років надзвичайної гостроти набуває проблема соціалізації дітей. Адже, маючи незначний життєвий досвід, вони ще не набули стійкого імунітету до будь-яких шкідливих соціаль­них впливів.
У цей період кожній дитині вкрай важливо бути визнаною друзями, колективом. Зміна соціального середовища є складним, суперечливим моментом особистісного роз­витку. Пов'язані з цим внутрішні особистісні кризи обумовлюються насамперед напруженням міжособистісних стосунків і неминучими у такій ситуації конфлік­тами. Адже пошук шляхів визнання час­то призводить до помилкових вчинків, а відтак — до конфліктів і зниження са­мооцінки.
Паралельно з розширенням кола лю­дей, з якими дитина мусить спілкуватися, змінюються і стосунки з дорослими. Діти починають виявляти свою «дорослість», висувають «претензії» дорослої людини: вимагають шанобливого, серйозного та довірливого, «недитячого» ставлення до себе.
Урахування особливостей розвитку та соціалізації дітей 10-11 років дає змогу нашим педагогам вчасно коригувати неадек­ватну поведінку п'ятикласників та сприяти їх особистісному ста­новленню.
Причини виникнення проблем адаптації
Як свідчить досвід, більшість дітей вважає перехід до осно­вної школи важливим кроком у своєму житті. Вони пишаються тим, що вже «не малюки». Предметне навчання, а відтак спілкування з різними учителями є для них наочним показником вступу в «до­росле життя». Діти із захопленням та гордістю розповідають бать­кам, друзям про нові умови та правила шкільного життя. Дехто сприймає такий перехід як шанс розпочати шкільне життя «з нуля» і встановити нові відносини з учителями.
З іншого боку, цей період пов'язаний з низкою труднощів, з якими стикаються діти. Спостереження за учнями доводять, що вони розгублені, адже не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимоги треба виконувати обов'язково, а які можна й проігнорувати. П'ятикласники опиняються під шквалом інформа­ції з незрозумілими для них словами.
Спілкування з новими учителями, які висувають до дітей різні ви­моги, призводить до руйнування цілісності внутрішнього образу-Я учня, який сформувався протягом тривалого спілкування з учителем початкової школи. Тепер на формування образу-Я впливає багато су­джень одразу, тому що погляди різних учителів на успіхи учня та його поведінку різні, а іноді — й протилежні. Це часто призводить до зрос­тання психічної напруженості, тривожності п'ятикласників.
Зміна вікового середовища також є причиною певних трудно­щів, адже у деякій мірі призводить до зміни соціального статусу учнів: у початковій школі вони були випускниками і вважалися най­старшими, а в основній — умить стають наймолодшими, відчуваючи при цьому свою незахищеність.
Звичайно, учні більше втомлюються, адже якщо раніше вони щоденно готувалися до уроків з 2-3 предметів, то тепер — з 4-5.
Ускладнює життя п'ятикласників і введення кабінетної систе­ми. Дитина, яка звикла, що у неї є власне місце — простір, у якому вона перебуває впродовж навчального дня, відтепер має на кожен урок переходити у нове приміщення, де місце за нею не закріплене: на історії вона сидить за другою партою, на математиці учитель по­садив за четверту...
З переходом учнів до основної школи змінюється і система управління класом. Якщо учитель початкової школи мав змогу бути біля дітей протягом усього дня, навіть під час перерви, часто приймав за них рішення та контролював їхню поведінку, то клас­ний керівник 5-го класу фізично не в змозі так опікуватися свої­ми вихованцями. По-перше, він проводить уроки і в інших класах, по-друге, під час перерви може чергувати на поверсі, де учнів його класу немає. Тому дітям часто доводиться самостійно розв'язувати ту чи ту проблему. За таких умов самостійнішим учням адаптува­тися значно легше.

Пам'ятка для батьків п'ятикласників
Спілкуйтеся зі своєю дитиною, цікавтеся її життям, розповідайте їй про своє. Діліться власними переживаннями, це допоможе досягти взаєморозуміння.
Спостерігайте за сином чи донькою. Ви, як ніхто інший, знаєте свою дити­ну. І саме Вам її «йорзання» на стільці чи закушена губа можуть багато про що роз­повісти і без слів.
Дбайте про зовнішній вигляд дитини, її чистоту, охайність. Пам'ятайте, що для підлітків зовнішність є дуже важливою.
Створюйте сприятливі умови для навчання дитини і повсякчас поліпшуй­те їх. Учні основної школи часто звертаються до додаткових джерел інформації, ви­конуючи домашнє завдання. У наш час є багато пізнавальної, енциклопедичної, на­вчальної літератури, дисків. Придбавши потрібне, Ви полегшите дитині навчання.
Цікавтеся життям дитини у школі. Регулярно спілкуйтеся з класним керів­ником, особливо на початку навчального року.
Не гарячкуйте під час розв'язання конфліктних ситуацій! Вислухайте дум­ки всіх учасників конфлікту. Будьте послідовними, думайте про наслідки. Попереду у дитини ще не один рік навчання.
Не карайте дитину за низькі оцінки. Пам'ятайте, що зниження успішності під час переходу до основної школи — явище природне, очікуване. Ліпше допомо­жіть дитині. Не варто наголошувати при цьому, що Вам ніхто не допомагав, Ви самі з усім управлялись.
Контролюйте навчання, відпочинок, дозвілля своїх дітей. Регулярно пере­віряйте роботу в зошитах та записи у щоденнику. Важливо, щоб усі домашні завдан­ня були виконаними, проте ще важливіше не допустити перевтоми дитини.

Співпрацюйте з класним керівником, допомагайте за потреби, адже він не­щодавно познайомився з дітьми: всього одразу не охопиш.

1 коментар: